ارزیابی عملکرد چیست و کاربرد آن چیست؟
عملکرد به معنای تلاش کارمندان برای به ارتکاب رساندن کارشان یا دستیابی به اهدافِ تعیین تبدیل شده است . هر شغلی مسئولیتهایی را به همراه خواهد داشت و ارزیابی عملکرد بسیار با اهمیت است که باید طبق استانداردهای تعریفشده ادا شوند . معینسازی ، سنجش و نمرهدهی استانداردهای راندمان را سنجش راندمان مینامند . این حرفه یار میکند تا صلاحیت ، خصوصیات ، وضعیت کیفی ، مهارت ، وسعت و پتانسیل بالقوهی کارکنان برای بعدی مشخص گردد . برطبق برآورد عملکرد ، بهترین کارکنان اجرت میگیرند تا این انگیزهی پیشرفت در سایرین ایضاً نیرودهی شود .
بنابراین ارزیابی کارکرد یک کار مدیریتی خواهد بود که معیار های شغلی را معلوم و معینسازی میکند که نتیجه کارمندان در حدود استانداردهای تخمین زده شده هست یا نه . به وسیلهی برآورد عملکرد تنبیه یا تشویق کارکنان را میتوان مدیریت نمود . ارزیابی کارکرد کمک میکند تا ویژگیهای کارکنان را بسنجیم و حدود پرتوانی آنها را ارزیابی بزنیم . با ارزیابی عملکرد میتوان در خصوص ارتقای شغلی کارمندان ، لزوم به آموزش و عافیت تواناییشان تصمیمگیری کرد . تخمین کارکرد از پرکاری هایی شد که بهطور باترتیب در هر سازمانی الزاماً باید انجام گردد . شیوه ارزیابی فعل دارای مراحل پایین است :
تعیین میزان هایی برای میزانکار اعلام میزان های مربوطهسنجش عملکرد باطنی کارکنانجداسازی و تحلیل انحرافات عملکرد در مقابل به استانداردهای برجسته شدهبه گفتگو نهادن انحرافاتتعیین شیوه هایی برای کارهای اصلاحی
کاربرد یا اهمیت ارزیابی عملکرد
سنجش عملکرد یکی از وظایف پراهمیت مدیریت سرچشمهها انسانی است و در مواردی که در بقیه نشان می دهیم ، نقش ویژهای داراست .
ارزیابی حاصل میگوید که هر یک از کارمندان مسئولیتهای کاری خود را با چه کیفیتی به انجام رساندهاند و در ارگان ها ارزیابی عملکرد کارکنان از نکات مهم اداری بشمار می رود. به همدستی آن میتوان حاصل کارکنان را برآورد کرد و متناسب با آن ، حقوق و فوایدی در نظر گرفت . اگر اختصاصی مسئولیتهای خود را به بر انجام دهد ولی در قبال آن اقدامی برای بالا نگه داشتن انگیزهاش (انواع افزایش حقوق یا مزایا) صورت نگیرد ، فرد به تدریج از کار و مجموعهاش ناراضی خواهد بود .
برنامههایی برای آموزش منابع انسانی و بهبود تواناییها و ارزیابی عملکرد
برآورد عملکرد ، سطح نتیجه کارکنان را ارائه میدهد . به وسیلهی آن میتوان ظرفیت ، مهارت و تخصص کاری کارکنان را مشخص نمود . به همدستی تخمین نتیجه میتوان به نواحی ناتوانی کارکنان پی برد و برازنده با آن طرح هایی برای مطلب آموزشی و بهبود قوه های در نظر گرفت . در نتیجه کارکنان به طور بهینهای به کار گرفته میشوند و در نهایت استفاده و سوددهی مجموعه نیز زیاد کردن مییابد .
وسعت ، مهارت ، آزمون و حالت کاری افراد به لطف برآورد میزانکار مشخص میشود . برطبق اطلاعاتی که از این راه به دست میآید ، میتوان تصمیماتی برای جابهجایی یا ارتقای کارکنان اتخاذ نمود تا به طور مؤثرتری نقش خود را در مجموعه انجام کنند و در شرکت ها نرم افزار کلیک ویو می تواند از مهم ترین نرم افزار ها باشد . این تصمیمات میتوانند از راههای زیر گرفته شوند :ارتقای کارمندان ممتاز و متعهدجابهجایی کارکنان برای خلقت تناسبی خوب تر بین اشخاص و وظایفشانتعدیل و تبعید (موقت یا دائمی) کارکنانی که عملکرد ضعیفی دارند.
برای افزایش انگیزهی کارمندان باید ثواب هایی جور با قیمتگزاری عملکردشان به آنها تعلق گیرد . اگر کارکنان پاداش میزانکار بهترشان را دریافت نکنند ، احساس ناخشنودی در آنها به وجود میآید . از آنسو اگر افراد بهخاطر عملکرد ضعیف خودتان باز هم پاداش وصول کنند ، دلیلی برای پیشرفت نخواهند داشت . در این صورت اهدای پاداش تنها دفعه مالی بیفایدهای را به آلبوم نامیلخواهی ادا می کند . سنجش کارکرد کمک میکند تا کارکنان متناسب با عملکردشان ، پاداش دریافت کنند .
تسهیل نظارت و بازرسی
یکی دیگر از خدمات برآورد عملکرد همراهی به دستهبندی کارکنان بر اساس عملکردشان است . به لطف تخمین عملکرد میتوان کارکنان قوی ، متوسط و نحیف را از یکدیگر تشخیص داد . به این ابزار میتوان بیان کرد که هر یک از کارمندان به چه مبلغ مراقبت و بازرسی نیاز دارند (به افراد ضعیفتر باید بیشتر نظارت کرد تا اشتباهی اقدامکننده نشوند و افرادی که کار خود را مثل انجام میدهند ، به نظارت کمتری نیاز دارند .)ارزیابی عملکرد خویش بهعنوان راهکاری برای زیاد کردن انگیزهی کارکنان بوده است . کارکنانی که بهترین عملکرد را از خودشان نشان میدهند ، بهعنوان اشخاص بااهمیت و قابل اتکا آشنایی میشوند و متناسب با همین ویژگیها با آنها برخورد میشود . این تعامل موجب انگیزش کارکنان به عملکرد عالی میشود . همچنین برآورد کارکرد به ما میگوید چه ابزار انگیزشیای متناسب با نتیجه کارکنان است .با ارزیابی نتیجه ، کارکنان میتوانند بازخورد عملکرد ، تأثیرگذاری و بهرهوری خود را ببینند . آنها مواظب میشوند در چه قسمتهایی مرکزیت خویش را افزایش دهند تا حرفه ها به بهترین نحو پیش بروند . ارزیابی عملکرد فرصتی به وجود میآورد تا کارکنان از ایرادات خودتان درس بگیرند و این برای اتخاذ تدبیرها اصلاحی به آنها همدستی میکند .
اعتبارسنجی آزمون گزینش ارزیابی عملکرد کارکنان
ارزیابی عملکرد میتواند بهعنوان ابزاری برای اندازهگیری موفقیت تست های گزینش بهره برداری شود . به کمک آن نتیجهی آزمون برگزیدن و روندی که دستگاه در این شیوه به کار میگیرد ، روشن می توان . بر این اساس میتوان گامهای مؤثرتری برای گلچین کارمندان برداشت .پیشرفت شغلی یکی از اضطراب های مهم کارمندان بوده است . برای ارائه کردن مسیر و اهداف شغلی به آنها ، هر سازمانی نیاز به یک طرحریزی شغلی مناسب دارا است . در این جاده سنجش کارکرد ، آگاهی اساسی در خصوص ظرفیتهای فینفسه و بالفعل کارمندان فراهم میآورد .ارزیابی عملکرد اطلاعاتی را در مورد میزانکار کارکنان آماده ادا می کند . این اطلاعات (مانند طرحریزی شغلی و برنامههای انگیزشی) یک ورودی برای طرحریزی تعلیماتی و صحت کارمندان است . در عاقبت میتوان خط تدبیر سازمان را به گونهای گردآوری کرد که موسسه به بهترین نحو پیشرفت کند .
ارزیابی حاصل فرایندی است که در آن عملکرد کارمندان را برای رساندن موسسه به اهدافش مورد سنجش قرار میدهد . راهها و ماشین های متفاوتی برای برقراری استانداردهای عملکردی کارمندان و نهایتا ارزیابی نتیجه وجود دارد . میتوان روشهای ارزیابی را در سه گروه عام قرار داد .این میزان ها عملکرد کارکنان را نسبت به استانداردهای تعیین می شود مقایسه میکند . در این تکنیک ارزیابی ، کارکنان آزاد از سایر کارمندان تیم سنجیده میشوند . نیز این فرایند خصوصیات و رفتار شغلی کارکنان را بر اساس استانداردهای مطلق مناسبت تجزیه و تجزیه قرار میدهد . در ادامه به پارهای از روشهای مقیاس آزاد اشاره انجام می دهیم .این مقیاس ها عملکرد کارکنان را نسبت به میزان های تعیین شده مقایسه میکند . در این تکنیک ارزیابی ، کارکنان خودفرمان از سایر کارمندان گروه سنجیده میشوند . همچنین این فرایند خصوصیات و رفتار شغلی کارکنان را بر بنیان میزان های مطلق مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد . در ادامه به برخی از روشهای مدل بیقید اشاره می دهیم .
این روش بر واکنش (رفتار شغلی) کارکنان در وضعیت بحرانی تمرکز میکند . متصدی ها کنش کارکنان را در وضعیت آشوبزده مشاهده میکنند . ارزیاب تحقیق میکند که کارکنان به چه شکلی با بحران مواجه شدهاند .مزایای روش ارزیابی امر بحرانیبه عکسالعمل افراد در رویارویی با ناآرامی نگاه می سازد .میتوان فهمید کدامیک از کارکنان واکنش مطلوبی در این شرایط دارند .این طرز زیاد از خصوصیات فردی ، عملکرد را درباره بررسی قرار میدهد .این شیوه بر پایهی عمل قیافه گرفته از سوی کارمندان است که این موضوع تأثیر پیشداوریها و تعصبات را کاهش میدهد .برای ارائهی بازخورد میزانکار کارکنان به آنها مفید خواهد بود .زشتیها طرز ارزیابی رویداد بحرانیچون این روش نیاز به نظارت مداوم و کاغذبازی دارد ، زمان و انرژی زیادی را از سرپرستها خواهد گرفت .